Kultur, Vi tipsar

Villduhamitthjarta.se

Recension av ”Villduhamitthjarta.se” av Petra Örlegård.

Niklas Wanjura har överträffat sig själv igen.

Villduhamitthjarta.se är den tredje kortfilmen jag sett som är regisserad av Niklas Wanjura. Denna gång har han fått sällskap av Gabriel Nal som regissör. Manuset stod Wanjura också för. De två tidigare kortfilmerna – ”Min bästa vän” och ”Mitt liv som Dagny” – hade en speciell mysig och varm känsla. En känsla som man normalt inte får av andra kortfilmer – och inte heller av särskilt många långfilmer. Båda dessa två filmer satt i hjärtat länge och man hade känslan av att filmerna gjorts med en hel del kärlek.

Villduhamitthjarta.se är inget undantag. Det är en mysig kortfilm på ca 13 minuter. För första gången är det inte en döv i huvudrollen. Vi ser en hörande kvinna i huvudrollen – Felicia Margineanu. Hon spelar Agnes. Det vi direkt förstår i början är att hennes kärleksliv inte precis är något att snacka om – den går mest ut på engångsligg. Hon börjar tröttna på det livet och hennes vänner övertalar henne att testa dejtingssajten villduhamitthjarta.se. Och då börjar det hända saker i hennes kärleksliv.

Med risk för att avslöja för mycket är det faktiskt en vacker kärlekshistoria. Man kan faktiskt hitta kärleken där man minst förväntar det. Även om man inte trodde det själv. Även om man går in i det med skepticism.

Wanjura har också vågat sig på friheten att gestalta en sexscen precis i början av filmen. Det är en mycket stark scen som gör att man direkt är nyfiken på den kvinnliga huvudrollen Agnes. Det är mycket känslor direkt i början – och fortsätter vara en känslostark film ända till slutscenen.

Utöver att ha en helt originell story som väcker känslor så är filmen även snyggt klippt. Klippen är inte alltför snabba, inte heller alltför långa. Dialogen är intressant. Man får verkligen lära känna huvudrollen och hennes omgivning och se vad för typ av människa hon är. Som alla kärlekshistorier är det en snygg och trevlig kille inblandad. Killen spelas av Romel Belcher som spelar IT-killen Ethan. Känslorna verkar spira mellan Agnes och Ethan trots att de bara chattar en längre tid och inte träffat på riktigt. Men det finns en sak om honom som hon inte vet. Dock känns det inte alltför klyschigt som det skulle kunna bli i filmer där det är rätt förutsägbart att någon har en hemlighet. I detta fall är det inte så.

Jag gillar den originella idén att använda en hörande tjej i huvudrollen istället för att – som i alla andra dövfilmer – alltid endast ha döva i huvudrollerna och i undantagsfall ha hörande i biroller. Denna film är annorlunda – en helt unik kortfilm i sitt slag. Det är något som jag hoppas ska kunna inspirera andra dövfilmmakare att även prova och våga tänka ”outside the box” så att säga och inte bara använda sig av det döva perspektivet.

Villduhamitthjarta.se ges ut på nätet till sommar. Håll utkik!